077-804-1434

מה היא הלוואת גמ"ח?

בתור יהודים כולנו יודעים שהעולם עומד על שלושה דברים: על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים. גם היום המודעות לעשיית חסד עם הזולת חדרה לכל קשת באוכלוסיה ואם בעבר מישהו היה נעצר לעזור לאיש שהוא לא מכיר, הרי שהיום רואים במעשה זה מעשה נאצל ומיוחד. אין כתורתינו! גופי מימון רבים מציעים הלוואות ויש כאלו המציעים הלוואות שמ"ח. מה זה וממה צריך להיזהר?

 

גמ"ח כספים נעים להכיר

בציבור הדתי בעיקר, מקובל לפנות לגמ"ח כאשדר נזקקים להלוואה דחופה. גמ"ח כספים פועל שלא על מנת לקבל רווח מפעילותו וכך גם אם נגבים דמי עמלה, הם נגבים לצורך מצימון המקום ולא עבור רווחים מהעניין. הלוואות אלו הן ללא ריבית בדרך כלל והן מוצעות לקהל יעד מסוים העונה לקריטריונים של הגמ"ח. יש גמחים המסייעים לאברכי כולל בלבד. יש גמחים לכספים המיועדים לכלל הציבור וכך, לא מעט אנשים נעזרים בגמ"חים כדי לגייס סכומי כסף.

 

הלוואת גמ"ח ומאפייניה

כדי לקבל הלוואות גמח יש צורך לפנות לגמ"ח כספים, להגיש בקשה ופשוט להמתין. הבקשות עוברות מיון וניתנת עדיפות לבקשות הדחופות ביותר. על מבקש הבקשה לציין את הסיבה לבקשה ולצרף ערבויות כנדרש.

 

ערבות להלוואה

מרבית הגמ"חים מבקשים 3 חתימות של ערבים על כל הלוואה. כך שלפעמים רק נתון זה מונע מאנשים לגשת לגמ"ח. לא לכל אדם קל למצוא ערבים שיערבו שהוא ישלם את התחייבויותיו. הרי בסופו של דבר, אם הלווה לא ישלם, הערבים יצטרכו לשלם את החזרי ההלוואה מכספם ולכך לא כל אחד מוכן.

חוזה

סכום ההלוואה

סכומי ההלוואה הניתנים בגמ"חים לכספים הם נמוכים יחסית והם לא עוברים במרבית הפעמים את החמישים אלף שקל. מי שנזקק לסכום משמעותי יותר, יחפש פתרון אחר. לרוב, סכום ההלוואה ינוע על אלפי שקלים בודדים בלבד.

 

אורך ההלוואה

מבחינת זמן יש כאן שתי בעיות. מרגע הגשת הבקשה ועד לקבלת ההלוואה יכולים לעבור נמספר חודשים. ומחינת זמן ההלוואה ופריסתה – אורך ההלוואה מוגבל בהתאם לתנאי הגמ"ח. לא תתאפשר פריסה ארוכה מידי במרבית המקרים. יש גמ"חים שיחייבו את מלוא ההחזר תוך תקופה קצרה. חשוב לבדוק זאת קודם לכן.

 

איפה משיגים הלוואות גמ"ח וממה יש להיזהר?

הלוואות גמ"ח ניתן להשיג מעמותות לא כוונת רווח. לרוב זה יהיה מוסדות שהחליטו להקים קרן גמ"ח. זה יכול להיות גופי ציבור ועוד. חשוב לשים לב בזמן חיפוש אחר מקור מימון להלוואת גמ"ח כי יש גופי מימון המציגים את עצמם כגמ"חים ובעיון מעמיק תוכלו לגלות כי לא מדובר בגמ"ח… הריבית על ההלוואה קיימת ולא זו בלבד, אלא שהיא גם יקרה יותר מגופי מימון אחרים… ידע הציבור ויזהר. בכל עיר פרוסים גמ"חים. יחד עם זאת, יש גמחים מובילים אליהם אנשים מגיעים אפילו מחוץ לעיר. האם זה משתלם? תחליטו אתם…

אז מה היה לנו