077-804-1434

מה תפקידו של עורך דין לשון הרע

מטרתו של חוק איסור לשון הרע, התשכ"ה- 1965 הינה לאפשר הגנה על זכותו של כל אדם לכבוד כמו גם להגן על שמו הטוב.

לכן, אוסר החוק על פרסום לשון הרע על כל אדם.

באפשרות כל אדם הרואה את עצמו כנפגע מפרסום לשון הרע להגיש תביעת פיצויים היות ופגיעה זו מוגדרת כעוולה נזיקית.

במקרה בו ניתן יהיה להוכיח כי מדובר בכוונה ישירה לפגוע, הדבר אף יכסה ויכנס בגדרה של העבירה הפלילית.

פרסומו של לשון הרע עלול לפגוע ולגרום לנזק רב, מכאן עולה השאלה, אלו התבטאויות יחשבו כלשון הרע ומה קורה כאשר לא ניתן להוכיח את הנזק שנגרם.

 

כאשר אומרים לשון הרע, מה הכוונה?

ישנם שני פרמטרים המגדירים לנו את תחום הלשון הרע:

  1. על פי החוק על מנת שאמירה תחשב כלשון הרע, נדרש כי האמירה המהווה מבחינת הנפגע אמירה פוגענית תבוא לידי ביטוי באופן פומבי. בשל היקף החשיפה הגדול, כיום האינטרנט מהווה אמצעי פרסום פוגעני במידה רבה, לאחריו גם הרדיו, הטלוויזיה והעיתון.
  2. על הנפגע להראות כי פרסום האמירה הפוגעת אכן גרם לו נזק, או לחילופין, היה יכול לגרום לנזק. המשמעות היא כי זכאות הנפגע להגיש תביעה לא תלויה בקיום הנזק, אלא גם רק בהיתכנותו.

 

עורך דין לשון הרע

במידה ואנו שוקלים להגיש תביעת לשון הרע, עורך דין מומחה בתחום זה יוכל להסביר לנו את הסיכויים בהגשת התביעה. על מנת להגיע למסקנה הטובה ביותר עבורכם, הוא יבחן את שלושת הפרמטרים הבאים:

בחינת הזכות לחופש הביטוי אל מול הזכות לשם טוב 

חופש הביטוי היא זכות הנחשבת לאחת מזכויות היסוד החשובות ביותר, לכן משתדל בית המשפט שלא להגבילו יתר על המידה. אולם, במקרים בהם הפרסום גרם לנזק ממשי וחמור, בית המשפט יטה לטובת הזכות לשם טוב. לכן, עורך דין טוב יוכל לבנות את הטיעון שלכם באופן שיראה כי קיימת עליונות במקרה שלכם על הזכות לחופש הביטוי.

 

הנזק

כאשר הפגיעה תהיה מזערית ולא ניכרת באופן משמעותי, לא תהיה טעם להגיש את התביעה. אולם, ישנם מקרים בהם נגרם לנפגע נזק משמעותי בחייו הפרטיים, במקרה זה, כדאי להגיש את התביעה ואף יש אפשרות כזאת, גם כאשר לא ניתן להוכיח את הנזק.

 

פיצוי סטטוטורי

במקרה בו לא ניתן להוכיח את הנזק, יבחן עורך הדין אפשרות לקבלת פיצוי סטטוטורי.

לסיכום, למרות שתביעות לשון הרע במבט ראשון יכולות להיראות מורכבות ביותר עקב העמימות והפרשנות הנדרשת בסיטואציות מסוימות ולמרות שלא ניתן לפעמים להוכיח את הנזק. עורך דין טוב המומחה לדיני לשון הרע כדוגמת עורך דין יוני לוי יוכלו לסייע לכם להציע את הטיעון שלכם ולקבל את הפיצוי הרצוי לנזק שנגרם.

 

כלי משפטי

אז מה היה לנו